vliegende nonnen, tropisch fruit en Machu Pichu - Reisverslag uit Cusco, Peru van Tamara Sar - WaarBenJij.nu vliegende nonnen, tropisch fruit en Machu Pichu - Reisverslag uit Cusco, Peru van Tamara Sar - WaarBenJij.nu

vliegende nonnen, tropisch fruit en Machu Pichu

Door: Tamara

Blijf op de hoogte en volg Tamara

04 Januari 2009 | Peru, Cusco

Ik heb jullie beloofd over de incatrail te schrijven, dus hier zit ik dan: eindelijk bij deze, al is het alweer bijna 2 weken geleden dat ik die fantastisch trek begon!

Ik begon 2 weken geleden zaterdag aan de inca-jungle-trail! Ik zat in een groep met 2 koreanen, 2 colombianen, 2 amerikanen uit seattle en 3 anderen en ik van school. In de bus zat de sfeer met de seattleanen er al goed in omdat we die de dag ervoor al hadden ontmoet. De morgen was vroeg, dus we tapten moppen als de beste :p
We begonnen de eerste dag met een spectaculaire afdaling op een mountainbike. Onze gids, Juan Carlos die erg zijn best deed verstaanbaar engels te praten hielp ons op onze fietsen in de regen. Ik had een gloednieuwe poncho uit Cusco en had me natuurlijk niet bedacht dat dat op een mountainbike helemaal niet zo praktisch is :D Ik had gelukkkig nog een veter in mn tas die ik om mn poncho heen knoopte en zo daalde ik, met helm, poncho, regenbroek, veter om mijn middel en heel veel mensen uit mn groep die mij uitlachten om mijn enorm charmante verschijning, als een vliegende non van die prachtige bergen af :) voor foto´s moet je toch echt bij mn groepgenoten zijn :p

De tocht begon op keurige asfaltweg met wat overstekende rivieren hier en daar en werd naarmate we lager kwamen steeds slechter van kwaliteit. Dat was dan ook een stuk spectaculairder: al hobbelend door spoorloosachtige dorpjes en langs fruitplantages, overal bananenbomen en niet te vergeten de modder die nonstop het fantastische uitzicht belemmerde, maar het allemaal zo charmant maakte.
We daalden binnen 5 uur zo´n 2500 meter! En het was eigenlijk zo jammer dat we rond 5 uur ´s avonds bezweet, bemodderd, stinkend naar muggenspray en zonnebrand, aankwamen in ons hostel waar het tijd was voor een lekker drankje en een koude douche! Gezellig met zijn allen gegeten ´s avond en naar bed, want de volgende dag zou vroeg worden!

De 2e dag klopte onze lieve gids om 6 uur op de deur en was het ontbijten, tas pakken en gaan! we liepen al in de zinderende hitte tussen de vele fruitbomen de bergen op en af. Na een lekker rustig begin begonnen we aan een stuk van de originele incatrail. Heel lang klimmen en af en toe een kleine oase van rust als er water gekocht kon worden of gewoon een echte pauze plek was. We kregen allemaal gek en heerlijk tropisch fruit en konden kennismaken met de huisaap van een klein miniwinkeltje op de berg. Het uitzicht was beeldschoon en de tocht zwaar en het was zo leuk! Toen was het lunchtijd en terwijl die voor ons gekookt werd kregen wij de kans even uit te rusten in wat hangmatjes tussen de bananenbomen met een lekker versgeplukt banaantje :D Was echt ultiem genieten :p geluncht in een veel te warme eethuiskamer met wat loslopende cavia´s! Toen moesten we toch echt verder op weg naar Santa Teresa, onze eindbestemming van die dag. We liepen langs de rivier waar de muggen met ons aan het feestvieren waren en kwamen uiteindelijk aan bij heerlijke hotsprings! Ik kan je vertellen dat er niets beter is dan hotsprings op zo´n moment! Wij kleedden ons om en doken in het lekkere warme badje. Nadat we helemaal relaxt en gerimpeld waren was het tijd om door te gaan en na een halfuurtje lopen kwamen we aan in ons ultra onluxe hostelletje. ´s avonds uitgegaan in de plaatselijke feesttent waar iedereen lekker losging op de slechte salsamuziek totdat, hoe kon het ook anders, de stroom uitviel. Tja, naar bed :)

Dag 3 beloofde niet zo´n zware dag te worden. Alles begon lekker relax en bleef ook relax. Een beetje gaar van het avondje ervoor en zonder douche in de morgen gingen we op weg. Geen hoge bergen meer, maar de rivier volgen tot we de Machu Pichu berg konden zien liggen! Na de lunch restte ons alleen nog een 3 uur lange tocht over de spoorbaan. Na 3 uur bielzen lopen vraag je je wel af of je ook nog ergens anders dan naar je voeten hebt gekeken... Het was dus wel lekker om aan te komen in Aquas Calientes, onze slaapplaats van die dag.

Om 4 uur ging de wekker... dag 4 was bgeonnen. Nog 1,5 uur klimmen verwijders van de Incastad. Tachtigduizend treden en veel gehijg later was de beloning gelukkig groot.
Onze gids gaf ons een rondleiding door de bewolkte ruines. Het was een supermooi gezicht toen alle wolken in de loop van de dag verdwenen en we het hele dorp konden zien. Wij zijn ´s morgens de Huayna Pichu opgeklommen, de berg die je ziet op alle standaard fotootjes van Machu Pichu. Veel trappen later stonden we op de top met een geweldig uitzicht en een hoop andere klimmers! Tijd voor ons broodje advocado :)
Na de tocht naar beneden zijn we nog naar wat grotten geweest, over een prachtig bosjungleachtig pad.
Toen was het fototijd. Wij wilden natuurlijk wel een foto van onszelf in Machu Pichu-mode. Op ons gemakje dus omhoog geklommen foto´s van de ruines gemaakt en genoten van de zon en het uitzicht.
Om 6 uur vertrok onze trein terug naar Cusco vanuit Aquas Calientes. Een tikkeltje in tijdnood, maar voldaan onze spullen opgehaald en snel naar de trein gegaan. We stapten uit en Ollantaybambo waar we de juiste bus moesten zoeken die ons terugbracht naar Cusco.

Compleet gekookt, inclusief voeten vol blaren en een rugzak die opeens 3 keer zwaarder leek kwam ik terug bij mijn gastvrouw. Daar plofte ik op bed neer, overdenkend hoe kerst in Cusco zou zijn en zonder die gedachte af te maken, viel ik in slaap...

PS: Foto´s van de incatrail en de rest van mijn tijd heb ik op mijn picasa gezet: www.picasaweb.google.com/tamaravandersar

  • 04 Januari 2009 - 23:04

    Anne-Linde:

    Tamaraaa! Wat super super vet allemaal! Geniet voor 2(ook een beetje voor mij;)) en heel veel plezier, je bent echt een stoer vriendinnetje ;)
    Liefs Anne-Linde

  • 04 Januari 2009 - 23:05

    Willard En Roelof:

    Hey Tamaar,

    We hadden al wat verhalen gelezen van je schoolgenoten, maar jouw verhaal en beeldende taalgebruik ("spoorloosdorpjes", "charmante modder die het uitzicht bederft", etc etc :)) geeft daar toch weer een extra dimensie aan!
    grtz van je broer en broertje!

  • 05 Januari 2009 - 02:08

    Jos:

    wat een heerlijke schrijfstijl tamaar...
    owja, en het msnnen gisteren vond ik echt hip ;) terwijl zij in Nederland allemaal allang liggen te ronken :p
    ciao!

  • 05 Januari 2009 - 10:26

    Corrie:

    Hoi lieverd,
    Wat een belevenis en wat een echt Tamara verhaal!
    Kus, mama

  • 05 Januari 2009 - 11:10

    Annette:

    Nog een gelukkig nieuwjaar!

    x

  • 05 Januari 2009 - 13:40

    Elise:

    Liefje:D
    weer super leuk!
    en super leuk geschreven ook!
    Kusjeee

  • 05 Januari 2009 - 13:52

    John S.:

    He Tamaar,

    Te gek verhaal en mooie foto's (alhoewel ik het magische varkentje niet begrijp, maar dat hoor ik nog wel eens).
    Nog een gelukkig nieuwjaar. Hoe was dat trouwens in Peru?
    Ik wil je natuurlijk niet dwingen om meerdere verhalen te schrijven maar voor ons in het koude Nederland is het wel heel erg leuk om te lezen.

    Groetjes, John S.

  • 05 Januari 2009 - 15:39

    Inge:

    hoi lieffie, wat een very nice verhaal! ^^ Klinkt jaloersmakend leuk allemaal, geniet maar lekker verder, dan geniet ik nog eens extra van je verhalen als ik in de kou naar de bus loop, in de trein zit, naar college ga etc. etc. *zucht* ;)

    daaag meisje!

    Kus

    (en uiteraard nog de beste wensen, alle goeds en de bijbehorende drie klapzoenen)

  • 06 Januari 2009 - 12:29

    Jenny Van De Waal:

    Hoi Tamara,

    Wat een prachtige reis en mooie foto's.
    Door al die verweggaande Nieuwegeiners krijg ik wel veel van de wereld te zien. Veel succes en plezier daar, maar dat lukt zo te zien wel.
    oh, ja, gelukkig nieuwjaar natuurlijk ook van deze familie.
    Groetjes,
    Jenny van de Waal

  • 06 Januari 2009 - 15:11

    Tea Van Dijk:

    He nichie.
    Een heel gelukkig en spannend 2009!!!!
    Nou dat heb jij al!
    Geweldig zeg en mooie foto's op picasa.
    Geweldig. Nou maar weer de groetjes en we wachten weer op het volgende verhaal. XXX de dijkjes.

  • 07 Januari 2009 - 12:32

    Jeroen:

    Hej Tamaar! Klinkt allemaal echt supervet daar! Misschien reis ik wel door naar Peru ;-) Haha

    In ieder geval nog heel veel plezier en groetjes vanuit het snikhete Bangkok! (Wist je dat t in NL -20 graden is 's nachts?!)

    x Jeroen

  • 08 Januari 2009 - 05:23

    Gerry Brouwer:

    Hey Tamara

    Ik had deze website gekregen van jouw moeder. Wat een hastikke leuk ervaring voor jouw! ik kyk uit voor verder nieuws van deze reis!
    Je Canadez neef... Gerry

  • 10 Januari 2009 - 11:50

    Nicky:

    Hey Tamara,
    Wat een super mooie foto's!
    Ik is jaloers!!
    Have fun daar nog!
    Liefs Nicky

  • 10 Januari 2009 - 21:55

    An:

    hihih topverhaal!!!

    Kus(L)

  • 11 Januari 2009 - 20:35

    Eline:

    wauw, meid.
    wat n prachtige fotoos ook =D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tamara

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 26569

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 02 Juni 2014

Stage in India

24 Juli 2012 - 23 Januari 2013

China

28 November 2008 - 25 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: