een megaupdate - Reisverslag uit Cusco, Peru van Tamara Sar - WaarBenJij.nu een megaupdate - Reisverslag uit Cusco, Peru van Tamara Sar - WaarBenJij.nu

een megaupdate

Door: Tamara

Blijf op de hoogte en volg Tamara

15 Januari 2009 | Peru, Cusco

Wat gaat de tijd hier snel! het nieuwe jaar is al 2 weken begonnen en er is zoveel gebeurd!
Allemaal een erg gelukkig en fijn nieuwjaar gewenst, al ben ik daar een beetje laat mee :P
Zoals ik al zei, de tijd vliegt hier en er is zoveel veranderd. Ik had jullie al verteld over mn kerstplannen in yoga-stijl. Dat was me inderdaad een beleving!
Toen ik eenmaal uit coma geraakt was na de incatrail was het bijna kerstavond! Mijn gastvrouw had me uitgenodigd mee te gaan naar een speciale yoga ceremonie die avond. Het was wel de bedoeling dat ik wit droeg, de kleur van de vrede. Ik had dus nog een taak voor de boeg, want welke backpacker neemt er nu wit mee
wetende dat het na een keer wassen roze of geel terugkrijgt. Ik had een kerstmissie: wit kopen :D
Een missie was het: Heel de omgeving van Cusco was namelijk uitgelopen voor de kerstmarkt op de Plaza des Armas. Werkelijk alle kunstzinnige kitcherigheid was te krijgen op het voorheen nog toeristenplein. Van mos om je kerststal mee te behangen tot stokken om een kerststal van te maken. Van gekleurde kleden om je huis mee te versieren tot echt traditioneel peruaans eten. Alles was te krijgen. En dat was bekend. Het was afgeladen met mensen :D Ik ging op pad voor mijn missie en slaagde uiteindelijk in de lekker volgestauwde,volgepropte, drukke tipotop ( de peruaanse C&A). Ik moet zeggen dat hier het hektische kerstgevoel wel even naar boven kwam, ondanks de vele gekleurde knipperende rood paars gele lampjes had ik dat nog niet gevoeld.
´s avonds rond een uur of 11 gingen ik en mn gastvrouw op weg naar een klein apartementje in een flatje samen met de 4 venezuelanen die ook bij mijn gastvrouw logeerden de weken voor kerst. Daar waren 3 yogameesters met lang haar en lange baarden. Witte kleden op de vloer, foto´s op de muur van de beroemdste yogameester en zo´n 30 mensen, gekomen vanuit heel zuid-amerika. Een kamer vol met vrede kon je wel zeggen. Toen begon de ceremonie geleid door de meester die naar mijn idee wel heel erg vereerd werd. Veel wierook, wat spaanse gezangen en pijn in mn knieen later moest iedereen gezegend worden en was het knuffelen alsof het nieuwjaar was :D Daarna een vegetarische maaltijd om 1 uur ´s nachts. Erg speciaal, maar doe mij maar weer gewoon een kerstdineetje volgend jaar :p
De kerstdagen bij mijn gastvrouw heb ik ziek op bed doorgebracht... toen moest ik die zaterdag verhuizen!

In plaats van bij mn gastvrouw woon ik nu in een kamer op school. School zit vlakbij het centrum, dus erg gemakkelijk en gezellig is het wel :D De eerste week wonend op school zou mijn vrijwilligerswerk beginnen, maar dat was allemaal een beetje moeilijk. Ik ging maandag op bezoek en hoorde dat ik op donderdag nieuwjaarsdag pas kon komen voor de eerste keer. Dat was wel jammer, maar stiekem ook wel een beetje relaxt. Het gaf me ook de kans op wat andere projecten van huisgenoten te kijken. Ik ben bijvorbeeld op een straatkinderenproject vlakbij school geweest en ben met iemand anders na een naschoolseopvang meegeweest.
Verder vooral tijd om uit te rusten en oud en nieuw voor te bereiden! Het is hier net zo´n groot feest als overal. Om 6 uur ´s avonds ging bij ons de champagne al open, want nederlands nieuwjaar moest natuurlijk ook gevierd worden :D daarna lekker uit eten geweest en verder gefeest bij wat andere schoolgenoten. Was allemaal erg gezellig. Voor geluk in het nieuwe jaar zijn hier een aantal dingen nodig. Geel ondergoed, gele 2009 bril, gele glittersjaal en je moet absoluut niet vergeten om om 12 uur een rondje rond de plaza des armas te lopen! Ik denk dat ik volgend jaar in ieder geval de gelukkigste ben :D Jammer was wel dat in alle rondjes lopen en champagne hectiek 3 camera´s en een mobiele telfoon van mensen uit de groep gestolen zijn!
Geel ondergoed is blijkbaar niet de oplossing voor alles :)

Nieuwjaarsdag begon relatief vroeg, want mijn project begon! Mijn project zit behoorlijk uit het centrum van Cusco, 10 min lopen naar de bus, 20 min met de bus en nog 20 min lopen. Op een heuevel met prachtig uitzicht aan het einde van een modderige straat, staat een gebouw waar elke dag na school kinderen naartoe komen van 4 tot 6. Het project wordt geleid door Maria, een ´zuster´ die boven het project woont met haar man en haar kinderen. De eerste weken waren er erg weinig kinderen omdat het hier vakanite was, dus heb ik lekker veel ´engelse les´ gegeven oftewel: engelse woorden uitgesproken die de 6 kinderen en Maria dan nazeiden. Het was erg gezellig, maar soms wel een beetje zinloos. Deze week hebben we echter een programma gemaakt en we hebben dus al een middag geverfd, toneelstukken gespeeld en vanmiddag doen we ´de grote puzzelcompetitie´! Ik heb erg leuke foto´s gemaakt die ik binnenkort op mn picasa zet :D

Verder heb ik afgelopen zaterdag geraft! jeetje wat is dat leuk en spectaculair! met een grote bus vol met enthousiastelingen en heel veel gidsen reden we naar ´rio Urubamba´ de rivier die door de heilige incavallei stroomt. Wij met zn zessen in een raft en onze gids die ons instructies toeschreeuwde! we hebben rapids gehad van niveau 4 van de 5( voor professionals!), dus we voelden onszelf wel erg stoer! (ik vooral :p) Na 2 uur keihard raften kwamen we aan op ons beginpunt waar we konden opwarmen in de sauna. Toen kregen we kip, koude patat en ketchup en dat smaakte echt goed!

Verder ben ik vanaf vandaag nog maar 1,5 week in Cusco! de 8 weken die ik had gepland zitten er al weer bijna op! zo voelt het tenminste :) ik ben dus druk bezig met plannen maken voor mn toeristische tripje op het zuid-amerikaanse continent.

Ik hoop dat alles erg goed met jullie gaat en dat jullie ook weer vol goede moed het jaar in gaan enzo!
tot het volgende bericht!

  • 15 Januari 2009 - 17:14

    Robert:

    Jij ook de beste wensen!!

    Super allemaal te lezen. Krijg nu ook zin om leuke dingen te gaan doen.

    Hopelijk ga je nog spannende avonturen beleven!!

    groetjes
    Robert

  • 15 Januari 2009 - 17:26

    Corrie:

    Hoi Lieverd,
    We hadden het net over je.
    Ik maakte de mail open en zie... een update van jou.
    Nu even kijken of je online bent.Groetjes van oma, W. R. papa en mama.

  • 15 Januari 2009 - 17:34

    Tjitske:

    Hey Tamara,
    jij ook nog een gelukkig nieuw jaar!
    echt zo leuk wat je allemaal doet! lijkt me echt heel erg bijzonder..
    heel erg veel plezier nog.
    xx Tjitske (die heel erg jaloers op jou is ;))

  • 15 Januari 2009 - 17:35

    Tjitske:

    Hey Tamara,
    jij ook nog een gelukkig nieuw jaar!
    echt zo leuk wat je allemaal doet! lijkt me echt heel erg bijzonder..
    heel erg veel plezier nog.
    xx Tjitske (die heel erg jaloers op jou is ;))

  • 15 Januari 2009 - 20:04

    Elise:

    Meisje:)
    Leuk om weer wat van je te lezen, klinkt allemaal weer erg leuk en mooi.
    Kusje en Liefs

  • 16 Januari 2009 - 09:02

    Jos:

    zo, het rondreizen kan dus beginnen ^^
    Heel veel plezier meis, geniet dr van, hoop dat je toffe mensen tegenkomt onderweg!
    (p.s. volgende keer ga ik ook voor de winter weg om erna terug te komen, brrr wat een weer hier... snotter snotter)

  • 16 Januari 2009 - 12:01

    Tea:

    He Tamara,
    Ook de beste wensen en een spannend geel 2009!
    Wat doe jij toffe dingen!
    Veel plezier met je volgende plannen en we hopen weer snel wat van je te lezen.
    Groetjes van de Dijkjes.

  • 16 Januari 2009 - 14:47

    Jenny Van De Waal:

    Hoi tamara,

    Ja, we hadden het net over je op het welkomsfeestje van Jos.
    Fijn om weer een berichtje van je te lezen.Ben benieuwd naar de foto's.
    Je moet dus goed oppassen op je spullen daar, ja, waar niet tegenwoordig.
    Het is hier geen prettig weer, dus geniet maar van de warmte daar.
    Groetjes,

    Jenny

  • 16 Januari 2009 - 19:45

    Marjan S:

    Hoi Tamara,
    Voor jou nog Feliz Navidad!
    Wat heb jij de feestdagen op een bijzondere manier gevierd! Leuk om te lezen. En ook nog geraft! Heldin. Zouden Corrie en ik ook durven...
    Geniet nog van de laatste dagen in Cusco.
    Vertel snel weer van je nieuwe avonturen!

  • 17 Januari 2009 - 00:11

    Rammie En Anoniempje:

    Whaaaaaaa gangsterrrrr!!

    Vet koele harde bazen shizzle jeweet! We lezen allezz en je moet doorschrijven als de maallleee.

    Daag x!!

    p.s. we hebben t nooooit over je

    p.s.s. w00000t dikke diiisss

    p.s.s.s. maar we houden wel van je hoor!

    p.s.s.s.s. en de wopwopwop

  • 17 Januari 2009 - 22:09

    Esther:

    Heej Tamara!

    leuk dat je nu ook bent gaan raften!
    Tijd gaat echt snel, dat je nog maar 1,5 week daar bent.. dan gaat de reis pas echt beginnen voor jou!
    ik heb nog maar 2,5 week te gaan...
    ga wel stoppen met mn vrijwilligerswerk, want in mn verhaal heb ik t iets leuke verteld dan dat t was omdat er bepaalde mensen meelezen... ga nog een paar dagen en daarna lekker op pad in ecuador!

    nou groetjes aan iedereen daar en geniet er nog van!!
    kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tamara

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 26592

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 02 Juni 2014

Stage in India

24 Juli 2012 - 23 Januari 2013

China

28 November 2008 - 25 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: