op paasvakantie in Huaraz - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Tamara Sar - WaarBenJij.nu op paasvakantie in Huaraz - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Tamara Sar - WaarBenJij.nu

op paasvakantie in Huaraz

Door: Tamara

Blijf op de hoogte en volg Tamara

13 April 2009 | Peru, Huaraz

Hai allemaal!
hoe is het daar? zijn jullie lekker aan het genieten van de lente? Ik geniet op het moment van het regenseizoen in Huaraz, een bergstad in de cordilleria Blanca, het hoogste gebergte van Peru, maar ik zal jullie even moeten bijpraten ben ik bang :) hou je vast!

Er is het een en ander gebeurd hier sinds mijn laatste bericht vanuit Chili, 5 weken geleden. Ik ben de afgelopen 2 weken in Huanchaco geweest, een superchillout stranddorp aan de kust bij Trujillo, waar vanuit ik mijn vrijwilligerswerk doe. De 3 weken daarvoor heb ik mn weg gemaakt door het noorden van Chili en het zuiden van Peru!

San pedro de Atacama was het ultieme toeristenwoestijndorp. Het is omgeven met enorm veel waardige attracties en dat laten de toeragencies je weten ook! ik ben naar de Ojos del Salar (slechte vertaling: ogen van de zoutvlakte :p) geweest. 2 perfect ronde zoute meren naast elkaar in het midden van de woestijn! geen idee hoe die daar kwamen :p verder een prachtige zonsondergang meegemaakt op een kleine zoutvlakte die avond. Ik heb ook een bezoek gebracht aan het maanlandschap op aarde. Tijdens de zonsondergang geven de vreemde maanachtige vormen en de schaduwen je echt het gevoel dat je op de maan beland bent! Was heel erg mooi om mee te maken! Het grappige aan San Pedro de Atacama is dat er ondanks de vele toeristen geen nachtleven bestaat. Bars en restaurants sluiten om 12 uur en dan sta je daar. Ik was een vrouw uit Nieuw-zeeland tegengekomen en wij kwamen er dan toch achter dat feesten hier gewoon stiekem gebeurd! een huisfeest ergens buiten het dorpje was the place to be. Toen de politie kwam begon iedereen happy birthday te zingen om de schijn van een bescheiden huisfeestje zo hoog mogelijk te houden! sinds dat moment werd het dorp dat alleen maar bestaat uit agencies, hostels en restaurants een stuk interessanter! het werd een week van vollemaan-feestjes in het midden van de woestijn en sandboarden bij nacht! Verder heeft een groepje chilenen ons ook laten zien dat de beste verfrissing een grote slide van een mega-irrigatie-kanalen-glijbaan is! Omdat het zo ultiem droog is in het dorp zijn de irrigatiekanalen weidversrpeid door het dorp. Even uit het dorp gaat de keisnelle stroom in een rotvaart naar beneden! :p het stonk... maar dan heb je ook wat :D

Na San Pedro terug via Calama naar Iquique, een strandstad in het noorden van Chili. Wat een verschil in reizen met Bolivia zeg! in plaats van aankomen op een groots, vies, chaotisch en druk busstation met een koude winderige bus, wordt je in Chili netjes afgeleverd op een keurig schoon privebusstation en ga je rustig naar je hostel. Ik belandde in een superleuk en gezellig hostel, 20 meter van het strand en heb daar zo´n beetje al mijn tijd doorgebracht! Een grooote supermarkt om de hoek die ik al in geen tijden meer gezien had en veel moderne winkels. Het verschil in rijkdom tussen Bolivia en Chili is erg groot. Alhoewel er ook nog veel armoede in Chili is, is de levenstandaard heel veel hoger en dat merk je. Verder heerlijk chillen en levend verbranden aan het strand, gezellige avonden in het hostel en ook een gratis ticket voor de v.i.p. room van de hipste club van iquique! :p maar ik had genoeg gechillt. Ik moest verder en ik vertrok dus met een duits meisje door de dorre woestijn naar Peru. We gingen naar Arequipa!

Arequipa ligt in de woestijnachtige bergen in het zuiden van peru. Het is de 2e grootste stad van Peru en wordt ormingd door enorm hoge vulkanen! het centrum is erg mooi wit en de plaza des Armas, het centrale plein in elke stad of elk dorp van Peru, was erug statig! helaas begon het avontuur slecht omdat de camera die ik de week daarvoor in Iquique gekocht had opnieuw gestolen werd! Ondanks dit idioot stomme feit toch wel stoer op onderzoek uitgeweest met een Arequipaanse agent en contacten gelegd die me later nog goed van pas bleken te komen!
Arequipa is de plek van waaruit je de op een na diepste canyon ter wereld kan bezoeken, de Colca-canyon. Deze canyon is ook een van de beste spots om condors te zien. Je kunt verschillende trekkings doen en ze beloofden allemaal even mooi te worden! Ik had al wat agencies bezocht en uiteindelijk voor een goedkope combinatietoer gekozen, een toer met 1,5 dag japanse stijl busrijden, foto´s maken en traditioneel dansen zien en 1,5 dag een mooie trekking door de colcacanyon maken! bring it on! helaas bleek dat na 1,5 dag japannen er geen 2dagen trekking groep voor mij bestond! Mijn gids liep hysterisch rond te rennen en te smeken aan andere gidsen of ik misschien in hun groep kon, terwijl ik aan de praat raakte met een gids van de agency waar ik had gevraagd waar het politiebureau was. Hij kreeg opeens in de gaten dat ik de passagier was waar een plek voor was gesmeekt! uiteindelijk in een bus gedropt en overgelaten aan wat andere mannetjes die het voor me zouden ´fixen´. De gids waar ik mee aan de praat was geraakt legde me uit dat dit wel vaker voorkomt en dat ik als we aankwamen waarschijnlijk een van de straat geplukte local als gids mee kreeg en geen groep, dus hij bood me een plek aan in zijn 3-daagse trekking als assistent. Voor ik het wist had ik dus opeens de gewichtige taak van kookhulp! Het pakte allemaal erg top uit. Geweldig gezellige groep en de Colcacanyon is schitterend! Als assistent heb ik me vooral nuttig gemaakt als tomatensnijder en aardappelschiller. Na een prachtige afdaling in de canyon, het zien van vele condors en de volgende dag een chill bezoek aan een oase en een goed zware klim omhoog waren we weer terug in het canyon dorpje en gingen we terug, op weg naar Arequipa waar ik diezelfde avond een bus pakte naar Nazca.

In nazca zijn de wereldberoemde Nazcalijnen te vinden. Lijnen op de grond die perfecte figuren maken die je alleen vanuit een vliegtuigje op een hoog punt kan aanschouwen. Het is erg wonderlijk dat deze lijnen gemaakt zijn door de Nazca-beschaving, nog voor de Inca-tijd. Ze zijn zo goed in tact gebleven door het enorm droge woestijnklimaat. Het is een grooot mirakel hoe die beschaving zonder onze technieken van nu dat heeft weten te fixen! Na een speerbezoekje aan een uitkijktoren waarvandaan je 2 figuren kon zien, ging ik diezelfde middag nog op weg naar Huacachina, een klein oasedorpje naats Ica waar je geweldig kan sandboarden!

Ik kwam in mijn hostel 2 engelse jongens tegen die ik al eerder in Bolivia en in de colcacanyon had ontmoet, dus dat was erg gezellig. Het sandboarden was super! Wij vertrokken met een groepje van 6 in een sandbuggy de woestijnzandduinen in. De buggy reed als de malle door het verlaten landschap en stopte op een hoge heuvel waar wij dan liggend op ons board vanaf sjeesden! vervolgens werden we beneden weer netjes opgepikt om scheurend op weg te gaan naar de volgende heuvel! te tof! Samen met mn 2 engelse vrienden verliet ik dit minuscule dorpje om naar Pisco te gaan. Pisco is in 2007 getroffen door een heel grote aardbeving en dat was heel goed te zien! grote delen van de stad lagen nog in puin en de waarschijnlijk normaal statige plaza de Armas zag er verloren uit. Waarom we hierheen gingen was om de paracaseilanden te zien. Eilanden net uit de kust waar een enorme hoeveelheid vogels, zeeleeuwen en pinguins leven. Het worden ook wel de ´poor mans galapagos´ eilanden genoemd. Heel veel verschillende vogels gespot dus en als klapper suuuperveel brullende babyzeeleeuwen. Ook lekker gechillt in ons hostel met zwembad! :D dit is inmiddels zo´n 2 weken geleden en ik moest op weg naar Huanchaco voor mijn vrijwilligerswerk. Na een gezellige avond in Lima dus afscheid genomen en een bus gepakt!

Nu dus al 2 weken in Huanchaco geleefd. Ik werk op een school in een arme buitenwijk van Trujillo als assistent van de juf van de kleuters van 4 jaar oud. De klas is 36 kinderen groot en de faciliteiten zijn verre van geweldig! Gelukkig wordt er druk gebouwd door een gift en vele vrijwilligers, dus dat is goed! Afgelopen woensdag hebben we met alle kleuterklassen (3,4,5 jaar oud) paaseieren verstopt en gevonden! groot succes :p

Ik geloof dat ik qua woorden de schade van 6 weken wel weer heb ingehaald he? Ik zal jullie niet meer zo lang laten wachten. Dank voor alle lieve berichtjes! Verder heb ik na mn grote periode van cameraloosheid het er weer op gewaagd en een camera gekocht! wat betekend dat ik jullie misschien ook wat van Peru kan laten zien en dat is de moeite waard hoor!

de groetjes en een beso!

  • 13 April 2009 - 20:39

    Corrie:

    Hoi lieverd,
    Dat is een lang verhaal!
    Leuk om in vogelvlucht te lezen wat je in 5 weken mee gemaakt hebt.
    Groetjes en een dikke kus, mama

  • 14 April 2009 - 07:26

    Jenny Van De Waal:

    Hoi Tamara,

    Gelukkig weer een verhaal van je, ik begon me echt zorgen te maken. Maar je zit weer op een vast plekkie na mooie avonturen, dat neemt niemand je meer af!!!.
    Geniet nog maar van al die schattige kleine kindjes de laatste periode.
    Groetjes van de van de Waaltjes

  • 14 April 2009 - 11:48

    Lynn:

    he tamara,

    geweldig verhaal weer. en voor mij nu heel herkenbaar, tenminste de plekken in vanaf Arequipa, de nascalijnen colca-canyon, ica, pisco en natuurlijk het sandboarden, geweldig...
    alleen ik heb het in tegengestelde richting gedaan. zit op het moment in Puno en gaan vandaag opweg naar cusco. als dat gaat lukken met de stakingen die er zijn.
    het geregel komt mij dan iets minder bekend voor omdat voor mij alles geregeld word. maar ik vind het echt stoer van jouw hoor. heel veel plezier nog en suc6 met je kinderen en juffie zijn.
    ben benieuwd naar je (nieuwe) foto´s ach ja 3maal is scheepsrecht toch.
    ow en ja feesten kunnen ze hier wel he
    liefs

  • 14 April 2009 - 11:48

    Elise:

    Hee meisje:D
    super leuke verhalen weer,
    ik hoor jou het helemaal aan me vertellen zoals je het schrijft, super vet:D

    Dat je nog maar even vet veel kan genieten:D En dat ik niet kan wachten tot je weer terug bent!

    Kusjee en liefs!
    Elise

  • 14 April 2009 - 12:29

    Marlieke:

    Dank je voor deze mooie update. hele dikke kus!

  • 14 April 2009 - 12:33

    Wieke V.d.Sar:

    Hallo Tamara,

    Wat een avonturierster ben jij toch! Fantastisch om je enthousiaste verhalen te lezen. Blijf genieten!
    Groetjes vanuit Nagele

  • 14 April 2009 - 12:48

    Joeri:

    noooohh uberwildwaterbanen, buggies en sandboarden 0.0 sounds like paradise! veel plezier met je xtreme sports en natuurlijk je vrijwilligerswerk ;)

    groetjes Joeri!

  • 14 April 2009 - 13:37

    Tea:

    Hoi lieve Tamara,
    Leuk weer iets van je te lezen. Inderdaad lang geleden.
    Ga je alweer het laatste stukje in he? Geniet nog maar lekker. Liefs van ons X

  • 14 April 2009 - 15:43

    Robert:

    hoi Tamara,

    eindelijk weer een verhaal. Met veel plezier weer op gewacht. Hopelijk gaat het nog steeds goed met je.

    Groetjes
    Robert

  • 14 April 2009 - 19:05

    Jos:

    Tamaar, wat een fantastische verhalen, jij laat je echt nergens door tegenhouden ofzo he?
    Het is zeker wel fijn nu weer even op een vaste plek te zitten en niet iedere ochtend in een ander bed wakker te worden, niet? (zou ik vinden iig).

    Ik weet niet precies wanneer we je nou ookalweer terug mogen verwachten, iets meer dan een maandje, niet?
    Heb eigenlijk wel zin in een 'jeej, onze tamaar is terug feestje' :D tot dan!

  • 16 April 2009 - 14:09

    Oma:

    hoi tamara leuk je verhaal te lezen wat ben je een uitgaanster wij hopen morgen op omaweekend te gaan leuk he jammer dat je er niet bij bent het is hier aardig weer dus hopen wij daar op nog veel plezier in jouw vakantie veel liefs van oma

  • 04 Mei 2009 - 15:42

    Remy&Nicole:

    heej Tammie!

    t heeft even geduurd, maar hier dan eindelijk een berichtje van ons(reems en ik)! Hebben alles is een beetje doorgekeken van je reis, maar wat een belevenissen allemaal! En wat ziet het er daar mooi uit! natuurlijk willen we alle verhalen nog een keer van je horen, en we hopen dat je nog veel meer foto's hebt gemaakt!:)
    Zo te lezen is je reis bijna tot een einde gekomen, en we hopen dat we dan snel weer zien!
    Geniet er nog maar even van meid!

    liefs Remy en Nicole

  • 19 Mei 2009 - 21:22

    Steffie En M(a)aike:

    Ha lieve Tamara!

    Stef en ik hebben net allemaal superleuke foto's gezien op facebook en hadden opeens heel veel zin om je weer te zien en weer lekker te lachen als vanouds! Geniet er nog van de laatste dagen!!

    Liefs en groetjes van Steffie en M(a)aike

  • 20 Mei 2009 - 17:27

    Lynn:

    He tamara,

    de laatste week is ingegaan... geniet er nog van en suc6 met je terugtocht. liefs
    Lynn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tamara

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 26589

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 02 Juni 2014

Stage in India

24 Juli 2012 - 23 Januari 2013

China

28 November 2008 - 25 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: