Shiny Xiamen - Reisverslag uit Xiamen, China van Tamara Sar - WaarBenJij.nu Shiny Xiamen - Reisverslag uit Xiamen, China van Tamara Sar - WaarBenJij.nu

Shiny Xiamen

Door: Tamara van der Sar

Blijf op de hoogte en volg Tamara

16 November 2012 | China, Xiamen

Hai!
Na een korte pauze van enkele maanden weer een nieuwe update ;-) Benieuwd hoe het dagelijkse leven is van een Nederlandse student in Xiamen? Hier komt ie

= City life Xiamen =
Ik woon langs het strand, vlakbij de universiteit. Dit is ook het toeristische gebied van de stad, dus voor mijn huis staan elk weekend drommen toeristen, wachtend op een fiets om de stad rond te racen of zichzelf in een bus proppend. Vanuit heel China blijven ze komen, want het weer is hier tot nu toe nog heerlijk, niet te warm en met veel zon. Vanaf december schijnt het kouder en vervelend te gaan worden, dus dan wordt het wellicht wat rustiger voor mijn huis :)

's Avonds ga ik vaak met mijn huisgenoten naar één van onze 2 favoriete restaurantjes vlakbij, waar we rijst met geroerbakte groente of heeeeerlijke noodles halen. Chinees eten is echt heerlijk!

Verder heb ik afgelopen week een voet (en rug en nek en arm en kuit) massage gehad. Deze massages staan er niet om bekend ontspannend te zijn, maar eerder 'gezond'. Dat wil zeggen: Ze doen je pijn en de dagen daarna ook! maar gezondheid boven alles en blijkbaar komt het bij mij omdat ik zo enorm niet-sportief ben ;-) heb ik dan ook weer ontdekt!

Xiamen is zeker ten opzichte van de rest van China een enorm schone en ver ontwikkelde stad. Ik zie voornamelijk mijn deel van de stad, waar echte Chinese markt straten worden afgewisseld met luxe brede wegen met hotels en kantoren langs de weg. Het is in ieder geval duidelijk dat er in deze stad veel rijke mensen wonen en er hier veel geld wordt verdiend. Er zijn fancy winkelstraten, grote shoppingmalls met dure winkels, vele hotels en het wegen- en bus-netwerk is erg goed.

De kern van de stad ligt op een eiland, waar zwaar vrachtverkeer en motoren geweerd worden, waardoor in combi met de zeewind de luchtkwaliteit hier -in tegenstelling tot bijna alle andere Chinese steden- heel goed is. Je kan hier een 'blauwe lucht' zien, wat vele mensen erg uniek vinden. Buiten het eiland zijn voornamelijk de industrie gebieden.

= Studeren =
Ik volg hier elke ochtend Chinese les. Om 8 uur begint de les en met een half uurtje pauze tussendoor is het om half 12 weer afgelopen. Ik heb 3 docenten, waarvan er 2 heel slecht zijn, maar eentje het voor elkaar krijgt je hersenen compleet door te koken. De Chinese karakters vliegen je in moordend tempo om de oren! Wel heel goed, dus ik leer een hele hoop. Al gaat Chinees leren bijzonder traag in het algemeen (je leert eigenlijk 2 talen tegelijkertijd: de geschreven taal in karakters en de gesproken taal met zijn miljoen synoniemen en subtiele toonverschillen), boek ik zo langzamerhand vooruitgang! Men zegt dat je met een jaar Chinese les en hard studeren, het dagelijkse leven in het Chinees kan voeren. Ik zal zover niet komen, maar het is echt leuk om steeds meer te kunnen begrijpen van alles om me heen.

Naast mijn Chinese les doe ik nog andere vakken international relations en 2 vakken die over de geschiedenis en moderne sociale issues van China gaan. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik best hard studeer! ;)

= Chiny Shiny =
Chiny shiny is van toepassing op heel veel dingen hier en gebruiken we vooral voor de grote, neon-verlichte rijkeluisgebieden en clubs, waar de peperdure auto's en sportwagens af en aan rijden. Daar zijn er hier namelijk nogal wat van. De rijkelui in China zijn ongekend rijk en weten niet meer wat geld uitgeven is. Het makkelijkst zijn deze mensen (en voornamelijk hun zonen en dochters) te spotten in de clubs.

Hier willen de eigenaren maar wat graag buitenlanders op bezoek hebben. Dat staat namelijk leuk én maakt een club hip. Dat deze westerlingen over het algemeen sloeberige studenten zijn die qua rijkdom in schril contrast staan met de gasten waar daadwerkelijk geld aan verdiend wordt, maakt dan niet uit. Regelmatig worden buitenlandse studenten gelokt met een avondje feestvieren en dansen tegen gratis drank. Tja... moeilijk te weerstaan, het blijven studenten, haha!

Vele buitenlandse studenten hebben zowiezo bizarre baantjes. Mijn beide huisgenoten kregen vorige week bijvoorbeeld 25 euro betaald (200 kuai) om 1,5 uur bij een steenexpositie aanwezig te zijn en te staan in het vak: 'foreign representatives', terwijl er foto's werden genomen. Buitenlandse vertegenwoordiging mag hier wat kosten! een bijbaantje is zo gevonden.

Mijn grappigste en bizarste avond uit was toen ik naar een verjaardags feestje ging van een turkse klasgenoot. Toen we na een drankje op een terras één van de clubs binnen gingen, kwam ik erachter dat een van haar vrienden een rijke Turkse handelaar was, die die avond als suikeroom functioneerde! We kregen heerlijke drankjes van hem in een club waar ik een jaar moest sparen om het goedkoopste op de kaart te kunnen bestellen. Na deze club toch maar door gegaan naar een nog wat chiquere en shinendere club, waar wij 'een tafel' hadden. Dit is moeilijk voor elkaar te krijgen op avonden en is bovenal heel duur..

Onze maharadja suikeroom had voor de Turkse prinses een enorme taart laten bezorgen en er kwamen welgeteld 7 bedienden aan met chique flessen champagne, een enorme schaal fruit en flessen sterke drank. Bovendien bleven er permanent 3 bedienden en een gastvrouw bij onze tafel (voor +/- 10 mensen) staan om ons champagne bij te schenken (elke keer slechts één slokje), sigaretten aan te steken, te wachten tot er iets opgeruimd moest worden of om mij naar de wc te brengen (want je laat een dame toch niet alleen naar de wc gaan?? schande!). Dit alles was zoals te verwachten een grote show-off: mooie mensen, stoer doen en met geld smijten. :) Mijn leven is, of wordt het niet, maar ik keek mijn ogen uit en vond het enig, haha!

= What else? =
Ik heb het hier naar mijn zin en trek op met leuke klasgenoten en andere buitenlandse studenten. Het contact met chinees pratende Chinezen blijft nog altijd ingewikkeld, aangezien mijn chinees verre van goed genoeg is om een interessant gesprek te voeren en omdat al mijn klasgenoten buitenlander zijn. Je kan dus wel zeggen dat ik hier een expat leventje leidt! Hopelijk kan ik mijn chinees nog verbeteren voor ik hier wegga en kan ik ook nog wat meer praten met de vele niet-engels sprekende Chinezen :) We'll see!

Tot schrijfs!
Tamara


  • 16 November 2012 - 10:08

    Ellen:

    Wat een leven heb je daar, Tamara! Leuk om te lezen hoe je de stad, de cultuur en de mensen die je tegenkomt beschrijft. Nog een fijne tijd verder, en graag tot het volgende verslag! Ellen, Peter en Wilanne.

  • 16 November 2012 - 10:54

    John Schutte:

    Heerlijk die verhalen van jou. Ik geloof dat ik ook nog een keer Chinees ga studeren ;-) Vooral in z'n stad. War een leven. Geniet ervan en veel plezier met de voorbereiding van het "hoge" bezoek over 6 weken van die buitenlanders uit Nederland.
    Groeten, John.

  • 16 November 2012 - 21:29

    Jos:

    Woow ik ben dus echt best wel jaloers op je tamaar.,, :)

  • 17 November 2012 - 00:08

    Corrie Van Der Sar:

    Hoi Tamara,
    Wat een ervaring om als een prinses behadekd te worden:-)
    Liefs, mama

  • 17 November 2012 - 00:08

    Corrie Van Der Sar:

    Hoi Tamara,
    Wat een ervaring om als een prinses behadekd te worden:-)
    Liefs, mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tamara

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1213
Totaal aantal bezoekers 26604

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 02 Juni 2014

Stage in India

24 Juli 2012 - 23 Januari 2013

China

28 November 2008 - 25 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: