hĕn kù! - Reisverslag uit Xiamen, China van Tamara Sar - WaarBenJij.nu hĕn kù! - Reisverslag uit Xiamen, China van Tamara Sar - WaarBenJij.nu

hĕn kù!

Door: Tamara

Blijf op de hoogte en volg Tamara

24 September 2012 | China, Xiamen

Hallootjes!

Het werd wel weer tijd om een verslag te schrijven van mijn Chinese avonturen! Er is nogal wat gebeurd sinds het laatste verslag. Bij deze in chronologische volgorde :)

=Van Xi'an tot Beijing=

In Xi'an heb ik het laatste reisverslag geschreven, wat inmiddels al weer meer dan een maand geleden was! Leukste van dit traject was de tijd die we hadden in Beijing, waar we prachtige dingen hebben kunnen bewonderen, zoals de grote muur, de verboden stad en het zomerpaleis waar oude keizers en keizerinnen hun vrije tijd doorbrachten. Willard vertrok een weekje later naar Nederland.

=Beijing en Inner-Mongolië=

Toen was ik weer alleen en ontmoette ik al weer heel snel 2 Nederlandse meiden waar ik samen mee naar Hohhot in Inner-Mongolië ben gegaan. Dit is de autonome provincie, waar een grote Mongoolse minderheid woont. Alles in deze provincie wordt zowel in het Mandarijn als in het Mongools vertaald. Daarbij hadden wij als buitenlanders die geen van beiden spraken over het algemeen pech mee, want het Engels of Pinyin (Chinese karakters in westerse letters uitgeschreven) konden we wel vergeten! We gingen met een goedkope Chinese tour mee naar de graslanden, waar we sliepen in een Yurt. Authentiek was deze ervaring niet bepaald (er was stroom in onze tent en we lagen tussen allemaal andere yurts in een speciaal voor toeristen opgezet zomerdorpje, waar we samen met alle andere toeristen slecht voedsel kregen), maar we hebben genoten van het landschap, lieve mederoeristen en van het Chinese sociale experiment waar we middenin zaten :)

De dag erop bezochten we de 'woestijn' van inner-Mongolië, die voor ons meer aandeed als de duinen van IJmuiden. Daar heb ik op een kameel gereden en ben ik op een superlame sleetje van een zandheuveltje afgegaan. Het was echt te triest, maar de chinezen in onze bus vonden het enig, dus wij legden ons er ook maar bij neer dat dit de woestijn was die ons beloofd was :p

Als klapper op de vuurpijl van een Chinese tour, wordt je op het einde ook altijd nog minstens een uur bij een fabriek met winkel gedumpt om zoveel als je kan dragen te kunnen kopen. Ook dit accepteren de Chinese tourbus toeristen vrolijk en gaan zonder enig gevoel van oplichting alles wat los en vast zit kopen voor hun familie thuis. Ik vond het verschrikkelijk dat je gedwongen wordt om allerlei spullen te kopen (tegen veel te hoge prijzen), maar er zit niets anders op dan wachten tot het voorbij is en gefascineerd toekijken :)

=Van Beijing naar Shanghaii=

Ik zei na een weekje samen reizen mijn Nederlandse reismaatjes weer gedag en ging op weg naar Tianjin, waar ik een nachtje en een dagje heb doorgebracht. Daarna vertrok ik naar Qufu, waar ik besloten had even te chillen en bij te komen. Dit dorpje is belangrijk voor Chinese toeristen, omdat Confucius hier geboren is. Het is er rond de highlights daarom ook lekker vol met chinese tourbussen en elekrtische wagentjes (de meeste toeristen houden niet zo van lopen en worden daarom overal heen gebracht in deze karretjes). De familie van meester Kong (zoals Confucius in China genoemd wordt) is in dit stadje nog steeds erg machtig en belangrijk. Ik kwam in het hostel toevallig een grote groep westerse Kung Fu studenten tegen die doordeweeks een strak en gesciplineerd sportschema volgen, maar in het weekend gaan ontspannen in het hostel waar ik ook zat. Toevallig maakte dat mijn verblijf in dit stadje niet rustig, maar erg gezellig, inclusief een avondje karaoke zingen met de Chinese maffia! :)

=van Shanghai tot Xiamen=

2 weken voordat ik in Xiamen aankwam, ben ik samen met Sanne en Vincent, 2 studiegenootjes uit Nederland gaan reizen in het gebied tussen Shanghai en Xiamen in. We zijn naar Hangzhou, Tunxi, SanQiShan en WuyiShan geweest in de tussentijd. Met zijn drieën hebben we heel veel coole dingen meegemaakt. In SanQiShan bijvoorbeeld hebben we een prachtige berg beklommen met supervreemde rotsen en prachtig uitzicht, ware het niet dat het constant keihard regende en we omgeven waren door mist... Koud, verkleumd en moe klaarde het gelukkig op toen we bijna bij de kabelbaan naar beneden waren aangekomen. Toch nog even kunnen genieten van de prachtige natuur!

We hebben 2 nachten bij deze berg geslapen in een hostel in een dorpje waar op het moment 50 inwoners, 5 honden en 8 kippen leken te wonen. Suuperklein. We aten overdag samen met de hostelbaas, zijn familie en de andere gasten (inclusief kippenvoeten op het menu! hmmmm), dronken 's avonds een biertje met de hosteleigenaar en waagden een dansje bij de lokale vrouwen-dans-groep op straat.

Snel gaat hier trouwens verandering in komen, want diezelfde hostelbaas bouwt op dit moment een hotelcomplex dat net zo groot, of zelfs groter is dan het dorpje zelf. Wij vroegen ons af of dit absurde bouwwerk ooit zijn geld op zou gaan brengen (zo druk was het niet...) en waar deze man al het geld om te bouwen vandaan had. Onze enige mogelijke conclusie: ook dit dorpje is net als de rest van China slechts bezig met de toekomst, maar ik heb er een hard hoofd in dat het echt goed is voor dit dorp!

De omgeving in het berggebied dat ten zuidwesten van Shanghai ligt is prachtig en er komen bijna geen westerlingen. We hebben dus veel trucs uit moeten halen om onszelf duidelijk te maken, maar dankzij de hulp van heel veel lieve chinezen, is onze reis vloeiend verlopen en hebben we erg van de supermooie omgeving kunnen genieten!

=Xiamen=

Ik ben 2 weken geleden samen met Sanne en Vincent aangekomen in Xiamen, de stad waar ik op het moment studeer. Ik heb samen met 2 andere studenten een heel fijn appartement gevonden op een meter of 50 vanaf het strand, bijna naast de universiteitscampus. Sinds 1,5 week volg ik elke ochtend Chinese les. Chinees leren gaat erg langzaam en kost veel tijd, maar ik kan tegenwoordig zowaar iets uitwisselen met bijvoorbeeld een willekeurige taxichauffeur of winkelmedewerker! het zijn de kleine dingen ;)

Mijn favoriete chinese uitspraak is: Hĕn (heel erg) kù! (cool!), dus ik kan mijn enthousiasme in ieder geval wel kwijt in het chinees ;)

Ik heb hier ook al veel andere internationale studenten ontmoet, waarmee ik super kan feesten, lekker eten en gezellig koken. Feesten hier is heel grappig, omdat je constant wordt uitgenodigd om te komen drinken met chinese feestgangers aan tafel. Onder het genot van Chinese likeur, Baijiu (zeg: baidjoo) en een potje dobbelstenen-gokken wordt elke avond weer een nieuw avontuur :) Behalve tijdens het uitgaan, moet ik nog Chinese vrienden vinden om Chinees mee te kunnen oefenen, maar daar heb ik alle vertrouwen in! Vandaag begint het eerste college dat ik naast mijn taallessen ga volgen.

Verder ben ik de eerste week vooral bezig geweest met de bureaucratische heisa die je uit moet voeren voordat je ook maar ergens aan kan beginnen. Dit houdt over het algemeen per instantie gemiddeld een uur wachten in (+ vervolgens doorgestuurd worden naar een andere instantie waar je andere papiertjes/stempeltjes of brieven kan krijgen ;) ). Kan je lekker onthaasten :p

Ik vind het hier Hĕn Kù, dus geniet van alle dingen hier. Ik heb nog niet eens alle interessante dingen verteld, maar het lijkt me tijd om te stoppen :)

Liefs,
Tamara



  • 24 September 2012 - 19:51

    Corrie:

    Hoi lieverd, leuk om je verhaal te lezen en de nieuwe details. Liefs, mama

  • 25 September 2012 - 18:50

    Rosanna:

    Weer erg leuk tammie! Fijn dt je in ieder geval je enthousiasme in t Chinees kwijt kan, hihi! Chill dat je zo lekker aan t genieten ben! Ben benieuwd hoe t studeren daar gaat bevallen! Veel plezier nog chick!

  • 26 September 2012 - 12:59

    Anne-Linde:

    Wat een vette fotos en leuke verhalen Tamaar! Klinkt goed hoor :) geniet ervan! x

  • 26 September 2012 - 13:06

    John Schutte:

    Lieve Tamara,

    Wat een heerlijke tijd beleef jij weer. Leuke verhalen en prachtige foto's. Ik zou best weer 20 willen zijn (jaloers dus). Geniet van de studie en van de mensen om je heen.

    Groeten, John.

  • 26 September 2012 - 21:08

    Tineke En Jaap:

    Hĕn Kù om dit allemaal te lezen. Te gek - in ons dialect. Geniet er van, we wachten de nieuwsberichten verder af.
    Groeten, TJ

  • 03 Oktober 2012 - 19:54

    Marjan Schutte:

    Hoi Tamara,
    ik heb je verhaal weer met belangstelling gelezen. Wat ben jij toch een lefmeid, dat je dit allemaal beleeft, leert en onderneemt. Super. Geniet er weer van en ik kijk uit naar je volgende verhaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tamara

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 26603

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 02 Juni 2014

Stage in India

24 Juli 2012 - 23 Januari 2013

China

28 November 2008 - 25 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: