Midden in China - Reisverslag uit Xi'an, China van Tamara Sar - WaarBenJij.nu Midden in China - Reisverslag uit Xi'an, China van Tamara Sar - WaarBenJij.nu

Midden in China

Blijf op de hoogte en volg Tamara

07 Augustus 2012 | China, Xi'an

Hallootjes!

Er zijn alweer een hoop mooie dagen voorbij gegaan sinds het vorige bericht. Na een aantal treinreizen en drukken miljoenensteden zijn we in het binnenland van China aangekomen, waar de enorme stad, Xi' an ligt. Het is hier in veel opzichten erg modern en gestructureerd en, maar het aantal mensen dat je overal tegenko mt geeft de stad iets lekker druks!

Willard en ik hebben gisteren een heilige taoistische berg beklommen, de Hua Shan. Dit is een berg met 4 pieken rond de 2000 meter hoog, die dient als een soort bedevaartsoord voor taoistische chinezen, maar ook als enorme (chinese) toeristentrekpleister, omat er behalve een goed begaanbaar pad, ook een kabelbaantje omhoog is :) Die hebben we natuurlijk stoer als we zijn niet genomen, maar het zorgde ervoor dat je nar 1600 meter klimmen, uitgeput en zwetend opeens hele horden chinzen g\tegenkomen die er nog verdacht fris uitzien ;)

We hebben vannacht op de berg geslapen, om vanmorgen een prachtige zonsopkomst vanaf de oostelijke piek mee te maken (al waren we niet bepaald de enige, tussen de minstens 200 andere chinezen ;))

Op weg naar Xi'an zijn we vooral door stedelijk gebied getrokken. De steden in China zijn enorm. Zo waren we in Luoyang: een ' kleinere' stad van slechts 1,2 miljoen inwoners , vlakbij een stuk rievier waarlangs en heleboek boedhistische grotten zijn uigehouden uit de tijd dat Chine\a het Boedhisme een grote stroming was. Het kwam het dichtste bij wat we natuur zouden noemen sinds het begin van onze reis. De chinsen zelf noemen het heel mooi: een prachtig voorbeeld van een gebalanceerde combi van cultur en natuur'

Er zijn trouwens een aantal vooroordelen (die ik had, tenminste) die ik al kan bevestigen of ontkrachten op basis van de afgelopen 2 weken:

1. Chinezen zijn gesloten: NIET WAAR! althans, voor zover ik weet zijn ze echt suuperbehulpzaam, vriendelijk en hartelijk. We vallen soms echt van de ene in de andere verbazing als er weer een aardige chinees met ons meelooopt om het hostel te vinden, de ingewikkelde chinese teksten te vertalen, ons de weg te vertellen of ons eten aan te bieden.

2. Chinesen zijn goede handelaren: WAAR! Het zal ook wel aan ons (mij) liggen, maar al meerdere keren ben ik met iets in mijn hand weggelopen met het gevooel: ik heb te veel betaald! Supervriendelijk zijn ze, maar handelen zit in hun bloed! (en duidelijk niet in dat van mij :p)

3. Chinesen zijn vies: WAAR (maar minder dan ik verwachte)! Er zijn superveel mensen die in de steden de straten schoonvegen, dus in de stad zie je geen hopen afval en het ziet er vaak best wel netjes uit. Ook werd mij verteld vooraf dat er hier overal op straat wordt geschete, maar daar heb ik (gelukkig!) nog geen bewijzen van gezien. MAAR: als je op straat loopt en je hoort een man of vrouw uit de diepste krochten van zijn/haar keel gorgelen, weet je hoe laat het is: pas op voor enorme klodders spuug op de vloer en eventueel op je nete in slippers gehulde voetjes! Ook in de trein de normaalste zaak van de wereld! bah!

Als jullie nog meer vooroordelen ontkracht of bevestigd zouden willen zien, hou ik me aanbevolen. Ik zal grondig onderzoek voor je verrichten :)

Liefs!

• 07 Augustus 2012 - 20:06

Marlieke:

hankie pankie shanghai, hankie pankie shanghai (verlos me!! ;)

• 07 Augustus 2012 - 23:04

Tinekevandersar:

Tamara en Willard,
    leuk om ineens iets over jullie te lezen. Misschien kunnen jullie een kwispedoor kopen en leren om spug op te vangen, dan komt het niet op je tenen. (Als je niet goed kunt vangen wel op je handen)
    groeten, Tineke van der Sar

• 09 Augustus 2012 - 15:47

Ellen Van Der Sar:

Beste Willard en Tamara,
    Leuk om de berichten uit China te lezen! Hopelijk kunnen de (voor)oordelen worden omgezet in prachtige ervaringen....! We zijn nieuwsgierig naar het volgende bericht.
    Hartelijks, ook van Peter en Wilanne, Ellen

• 10 Augustus 2012 - 23:40

Corrie Van Der Sar:

Lieve Willard en Tamara,
    Leuk om het verslag te lezen. Wij zijn weer thuis:-) . Geniet van alle nieuwe, bijzondere dingen en van vriendelijke mensen om je heen. Kus, mama

• 12 Augustus 2012 - 18:35

John Schutte:

Beste T&W,

Leuk die verhalen. Ga door met vertellen, we kunnen dan lekker genieten van jullie ervaringen.
    Inmiddels zijn ook wij thuis na een heerlijke vakantie samen met jullie ouders.

Geniet en veel plezier, John.

• 22 Augustus 2012 - 21:48

Marloes Edens:

Heej Tamaar!

Wat fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! En leuk om je verhalen te lezen. Wel handig dat de chinezen toch wel aardig zijn, de weg zal wel moeilijk te vinden zijn in het chinees!
    Liefsss Marloes

• 29 Augustus 2012 - 18:40

Roos:

Tammiee!!
    Beetje aan de late kant mr alsnog een berichtje! Haha leuk om te lezen, wat een viespeuken die chinezen:P Misschien moet je ook gewoon gorgelen, kijken hoe de chinezen daar op reageren;) In ieder geval nog veel plezier chicka, zo te horen heb je echt een top tijd!!
    xxx